Als het aan EVO ligt, moeten de bijtellingsregeling en kilometerregistratie voor bestelauto’s verdwijnen. Zo’n registratie levert teveel administratieve rompslomp op voor de gemiddelde chauffeur en de bijtelling zou, door het rijden van meer tijdverlies en privé-kilometers een averechtse werking hebben.
Een chauffeur, van bijvoorbeeld een verladersorganisatie, is gemiddeld op een dag meer dan 20 minuten kwijt aan het invullen van verschillende informatie omtrent ritgegevens. Daarnaast zou de organisatie de 2,5% bijtelling, die pas een jaar actief is, moeten verwijderen. De rechter heeft onlangs uitspraak gedaan over het contract, dat ook geldig is, tussen werkgever en werknemer. Mits de situatie woon/werk verkeer duidelijk in het contract staat omschreven en de werkgever een controle voert over de activiteiten van de werknemer. Een soort gelijke regeling zou de gemiddelde chauffeur dan al een hoop papierwerk besparen. De werkgever zou ook kunnen kiezen voor een ritregistratiesysteem van bijvoorbeeld Cartracker, deze heeft een belastingkeurmerk en neemt een hoop werk uit handen.