Site Loader

Een transportsysteem kan natuurlijk niet zonder een transportband. Een transportband wordt meestal opgebouwd uit een weefselkarkas, een bovendeklaag, een onderdeklaag een een zijkant. Het weefselkarkas is cruciaal voor de sterkte van een transportband, deze moet namelijk de trekkrachten opnemen, de gewicht kunnen dragen en de mechanische belasting kunnen verwerken. Het weefselkarkas kan bestaan uit meerdere textielweefsels met tussenlagen, hier wordt er gesproken van een meerlagen constructie. Het kan echter ook opgebouwd zijn uit een geweven dikke laag met aan beide kanten een deklaag, dan wordt er gesproken van een solid woven constructie. Als er gewerkt wordt met hele zware ladingen gebruikt men vaak een band waarbij het weefselkarkas is vervangen door een rij parallel gelegen staalkabels. Wil je een transportband kopen of huren, let dan altijd goed op de staat van de band en of deze geschikt is voor het werk wat de band moet uitvoeren.

Materialen voor het weefselkarkas

Er zijn meerdere basismaterialen waar een karkas uit kan bestaan, waaronder katoen, nylon, polyester, cellenweefsel, aramide en glasweefsel. De breeksterkte van weefsels van één van deze materialen wordt opgegeven in kracht per bandbreedte en per laag. De breeksterkte van bijvoorbeeld katoen is beperkt tot 100N/mm per laag, als het weefsel 5 inlagen heeft geeft dat dus een breeksterkte van 500N/mm. Het aantal inslagen vergroten is in principe wel mogelijk, echter wordt de trommeldiameter van de bandtransporteur dan ook groter in verband met de buiging van de band rond de trommels.

De deklagen van de band

De meerdere deklagen worden meestal gemaakt van rubber en hebben verschillende functies. Zo heeft de deklaag die bovenop ligt de functie om het kostbare weefselkarkas te beschermen tegen slijtage en impactkrachten, de dikte van deze deklaag is dan ook afhankelijk van meerdere zaken:

  • De te transporteren materiaal. Hier moet er rekening gehouden worden met onder andere of er scherpe kanten aan zitten en de hardheid van het materiaal.
  • De bedrijfsomstandigheden. Hier heb je ook te maken met verschillende zaken, waaronder de wijze waarop de producten op de band komen, de eventuele valhoogte van de producten en de opvoerhoek van de transportband.
  • De lengte van de band. Zo zal bijvoorbeeld een deklaag van transportbanden maar de omloop kort is dikker zijn dan wanneer de omloop een stuk langer duurt.

De deklaag die aan de onderkant ziet heeft de functie van het overdragen van de omtrekskracht van de aandrijving naar het weefselkarkas. De dikte van het onderliggende deklaag wordt meestal voorgeschreven door de fabrikant van de band.

De bandverbindingen

Banden worden in lengten gemaakt en vaak in afgepaste delen geleverd. Als je te maken hebt met hele korte transportsystemen worden ze vaak eindeloos gemaakt. Bij lange banden is het zo dat deze vaak ter plaatse eindeloos gemaakt worden. Transportbanden van rubber kunnen ook zowel koud als warm gevulkaniseerd worden, mechanische verbindingen zoals stalen kramverbindingen zijn ook mogelijk.

Post Author: admin