Uber is een relatief nieuw alternatief voor de taxi. Het bedrijf verovert de markt wereldwijd stormachtig: klanten zijn tevreden over de voordelige tarieven voor de meeste ritten, het grote gebruikersgemak van de app, en de grote beschikbaarheid van ritten. Potentiële chauffeurs kunnen al even makkelijk instappen. Toch gaan er ook veel kritische geluiden op: Is wat Uber doet, wel verantwoord? Immers, een traditioneel taxibedrijf moet zich aan allerlei regels houden, en Uber omzeilt deze. Hier zetten we de voors en tegens van deze nieuwe vervoerder op een rijtje.
Hoe werkt Uber?
Uber werkt anders dan een gemiddeld taxibedrijf. Een rit bestel je met een app op je smartphone. Je voert wat (betaal)gegevens in je kunt aan de slag. Met de app zoek je een rit naar een bepaalde bestemming. Je kunt kiezen voor een bepaalde service (een basisdienst of een luxere rit) en je ziet meteen hoeveel chauffeurs er in de buurt zijn. De app selecteert een chauffeur die de rit accepteert, en je ziet deze in de app naderen, meestal binnen enkele minuten. De auto’s van Uber zijn gewone auto’s, voorzien van een sticker met het Uber-logo.
Beschikbaarheid en gemak
Veel mensen zijn erg gecharmeerd van hoe gemakkelijk het is om met Uber een rit te maken. Je hoeft alleen maar je bestemming op te geven, een service te kiezen en je plaats van vertrek te bevestigen, en klaar. Meestal hoef je maar een paar minuten te wachten, en dat is niet altijd zo bij een gewoon taxibedrijf. Betalen verloopt helemaal via Uber: de rekening zie je meteen in de app en per mail. De meeste Uber-ritten zijn niet alleen gemakkelijk te boeken en staan snel klaar, maar ze zijn ook nog eens goedkoop.
Veiligheid en prettig betalen
Omdat alle betalingen via Uber verlopen, hoeft een chauffeur geen wisselgeld of betaalmiddelen op zak te hebben. Voor de chauffeur is het dus in ieder geval extra veilig. En jij als passagier weet altijd zeker dat je voor een eerlijke prijs hebt gereden. Bovendien kun je je geld via Uber terugkrijgen, als je om een goede reden niet tevreden bent. Vervelende chauffeurs worden, door passagiersreviews, automatisch uitgefilterd, maar dat werkt andersom ook: chauffeurs kunnen ook lastige klanten melden.
Niet goed voor de taxibedrijf branche
Uber wordt in de praktijk gerund door zelfstandige chauffeurs, met hun eigen auto. Dat mag door nieuwe wetgeving in Nederland: chauffeurs moeten nog wel een rijexamen taxi doen, maar geen vakbekwaamheidsexamen. Daardoor neemt het aantal chauffeurs toe, en dat is niet goed voor de branche als geheel. Het wordt steeds moeilijker voor chauffeurs om wel voldoende inkomsten te hebben, en de kwaliteit van chauffeurs lijdt eronder. Critici vinden dan ook dat Uber zo de taxibedrijf branche van binnen uitholt.
Afwachten wat je krijgt
Als je een taxi neemt van een gerenommeerd taxibedrijf, weet je vrij zeker dat je een nette, goede en vakbekwame chauffeur krijgt. Ook de auto is luxe en comfortabel. Beide dingen moet je bij Uber nog maar afwachten. Natuurlijk, meestal is het prima in orde, en onder andere door klantbeoordelingen wordt de kwaliteit bij Uber op peil gehouden. Maar door het gebrek aan strengere regulatie is er toch een risico op een onplezierige rit. Wil je dat niet, dan kun je toch beter voor een gewoon taxibedrijf kiezen.