Als ondernemer in de logistiek is er altijd genoeg te doen. Of het nou gaat om het concurreren met andere bedrijven of om het tevreden houden van uw klanten, het hoort er allemaal bij. Maar waar u ook mee te maken krijgt als ondernemer is het bijhouden van een administratie. Of u nou een transportonderneming hebt, of juist gespecialiseerd bent in bijzonder transport, zwaar transport, vervoer, of transportbegeleiding, het bijhouden van een goede administratie is in alle gevallen belangrijk. Veel ondernemers zijn niet helemaal thuis in het bijhouden van de administratie en vinden het vaak niet leuk om hier tijd aan te besteden. Heel begrijpelijk! Het bijhouden van een actuele administratie is echter wel belangrijk voor de voortgang van uw bedrijf. Zo kunt u namelijk meteen zien of de resultaten achterlopen op de begroting, en onmiddellijk bijsturen als dat nodig is.
Financiële administratie
Administratie in de logistiek is erg belangrijk voor inzicht in uw financiële situatie. Dit is niet alleen om op tijd bij te sturen wanneer het nodig is, maar ook omdat het verplicht is om als ondernemer een financiële administratie te publiceren. Bovendien dienen bepaalde gegevens jarenlang bewaard te blijven. Dit omvat bijvoorbeeld salarisadministratie, debiteuren, crediteuren, voorraden, bezittingen, schulden en alle financiële gegevens zoals facturen en bankafschriften. U kunt zich hier natuurlijk zelf in verdiepen, maar u kunt er ook voor kiezen om uw administratie uit te besteden. Dit is vaak een verstandige keuze, omdat specialiseerde boekhouders precies op de hoogte zijn van hoe dit proces verloopt en u kunnen adviseren over de voortgang van uw bedrijf.
Loonadministratie
Ook de loonadministratie is een ingewikkeld onderdeel van de boekhouding.
Heeft u zowel fulltimers als parttimers en oproepkrachten in dienst? Dan kan de loonadministratie erg lastig zijn. Parttimers en oproepkrachten worden namelijk uitbetaald naar het aantal gewerkte uren, en deze uren moeten natuurlijk worden bijgehouden. Als u uw salarisadministratie uitbesteedt wordt dit ingewikkelde klusje voor u gedaan. Bovendien kunt u zo worden geadviseerd over de beloning en waardering van uw werknemers en over de werkkostenregeling.
Belastingaangifte
Het op tijd doen van belastingaangifte is erg belangrijk. Bovendien moet dit correct en met het meest gunstige resultaat voor uw onderneming gebeuren. Een accountant kan u hierbij helpen. Ook kunnen zij u helpen met de btw aangifte en ander belastingadvies.
Advies over uw administratie in de logistiek
Als u uw administratie uitbesteedt aan een goede boekhouder, dan kunt u erop vertrouwen dat zij op de hoogte zijn van de laatste updates in de wet- en regelgeving in uw branche. Er vinden constant ontwikkelingen plaats binnen de sector welke van belang kunnen zijn voor uw situatie. Een goede boekhouder zal u wijzen op deze ontwikkelingen en adviseren hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Zo haalt u het beste uit uw financiële situatie!
Een accountant zal u niet alleen advies geven over de laatste ontwikkelingen in uw sector, maar ook over uw fiscale situatie. Uw accountant heeft namelijk inzicht in uw situatie en zal proactief met u meedenken over uw onderneming. Zo kunt u optimaal rendement behalen.