Site Loader

Steeds vaker zie je in de transportwereld functies wegvallen doordat de handelingen tussen de chauffeur en de BackOffice wegvallen.  Zo waren er vroeger veel planners nodig die tijdens de rit bepaalden waar de chauffeur nog naartoe moest. Tegenwoordig gaat dit steeds meer geautomatiseerd.

Track en trace

De technieken maken het tegenwoordig mogelijk dat er op een centraal punt (kantoor) gezien kan worden waar iedere vrachtwagen zich bevind. Hiervoor is een speciaal track en trace systeem ontwikkeld. Doordat via een systeem de planners direct door krijgen waar er goederen nog moeten worden afgehaald kunnen ze dus de dichtstbijzijnde truck oproepen via een computersysteem om naar deze klant te rijden. Deze krijgt dan gelijk de beste route door vanuit het kantoor. Voor meer informatie hierover kun je kijken bij Decos Cartracker.

Automatisering

Ook moesten de chauffeurs vroeger tachograafschijven invullen. Hierop worden de uren geregistreerd dat de motor van de vrachtwagen loopt. Aan de hand hiervan kan worden bepaald bij een controle of de chauffeurs niet teveel uren per dag rijden. Tegenwoordig gaat dit echter ook gedigitaliseerd door middel van een pas. Deze gegevens kunnen hiervan worden afgelezen en op de computer worden opgeslagen.  Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat er ondersteunende functies wegvallen, waardoor mensen op straat komen te staan. Daarnaast krijgt de chauffeur steeds meer taken zoals het inscannen van vrachtbrieven, wat vroeger ook op kantoor werd gedaan. Je ziet echter steeds vaker vrachtwagens voorzien van apparatuur als een scanner.

Post Author: admin