Afgelopen maart werd er tijdens het Snickers NK Speed Docking gekeken welke distributiecentra in de kortste tijd kon lossen. Dit initiatief van Mars Nederland werd speciaal gericht op het versnellen van de lostijden. De trotse winnaar was Plus Retail in Haaksbergen.
Speed Docking is erg innovatief, het helpt ontzettend bij het terugdringen van lostijden. Transporteurs moeten vaak noodgedwongen rekening houden met lange laad- en lostijden, wat vaak vele extra kosten oplevert en soms voor bijvoorbeeld winkeliers erg nadelig kan zijn. Bij het vervoer van versproducten zijn snelle laad en lostijden van erg groot belang. Er werd vanuit Mars gewerkt met boordcomputers, waarmee precieze informatie verzameld kon worden. Zo werd precies geregistreerd wanneer een wagen de poort binnen rijdt en weer vertrekt. Deze informatie werd met alle 150 retailers gedeeld.
Bij Speed Docking wordt er rekening gehouden met concepten als het scannen van SSCC-palletslabels, accurate vooraanmeldingen, geo-fenching, datasynchronisatie, minder vrachtwagenbewegingen door het bundelen van bestellingen en leveringen van volle vrachtwagens met Green Order. Hierdoor wil men de tijd van het laden en lossen nog verder weten in te drukken. Door iedereen te betrekken op de werkvloer en niet alleen de chauffeurs is het ook mogelijk om dit proces vlotter te laten verlopen.
Het proces van laden en lossen moet als een geheel worden gezien, waar men rekening moet houden met ‘Green Order’, hoe minder vrachtwagens voor de deur en hoe minder bonte pallets, des te minder vertraging. ‘Green Order’ is de eerste fase van verschillende bij het Speed Docken, daarna volgt ‘Scan & Go’ waarbij de pallets worden gescant aan de hand van vooraanmeldingen en palletlabels. Vervolgens volgt ‘Dynamic Dock Management’, waarbij de laaddocks pas toegekend worden als de vrachtwagens in de buurt zijn van het distributiecentrum. Als laatste wordt de vrachtwagen in de fase ‘Dock & Roll’ met een rollenbaan direct uit de vrachtwagen leeg getrokken.