Een groot onderdeel van transport is de scheepvaart, maar liefst 90% van alle vervoerde goederen verloopt via de scheepvaart. De scheepvaart heeft een uitgebreide geschiedenis die verder teruggaat dan het begin van onze jaartelling. In de loop der jaren heeft men vele verschillende ontwikkelingen op het gebied van scheepvaart kunnen constateren.
Dit jaar is het precies 100 jaar geleden dat het eerste diesel aangedreven oceaanschip ter wereld in de vaart kwam. Dit eerste diesel aangedreven oceaanschip was de Selandia een vracht- en passagiersschip dat in Kopenhagen bij Burmeister & Wain van stapel liep. De Selandia werd gemaakt in opdracht van de rederij Østasiatisk Kompagni .
B&W verwierf in 1897 het patent op de dieselmotor van uitvinder Rudolf Diesel en ontwikkelde dat later verder voor de toepassing op scheepsmotoren.
Er is in het B&W museum DieselHouse in Kopenhagen een speciale zeer uitgebreide tentoonstelling geopend over de Selandia die een revolutionaire verandering teweeg bracht in de scheepvaart.
Voor de dieselmotoren werden er over het algemeen stoommachines gebruikt, het voordeel van de dieselmotor was dat deze een veel grotere actieradius hebben.
Er is ook een documentaire film over de Selandia gemaakt die op 17 februari onder de titel: “The Ship that changed the world – ms Selandia” in premiere ging.
Voordat het schip in januari 1942 voor de Japanse kust aan de grond liep januari bleef de ms Selandia onder verschillende eigenaars.