Site Loader

Misschien wel het belangrijkste voordeel van auto belettering is dat het fungeert als gratis rijdende reclame voor je bedrijf. Maar dan moet het, net zoals iedere reclame, wel aan een aantal voorwaarden voldoen om effectief te zijn. Je bent immers lang niet de enige die vecht om de aandacht van mensen. Hoe zorg je het beste dat je medeweggebruikers in een korte blik meteen jouw belettering zien, en ook nog eens onthouden? Met de volgende tips kun je de perfecte auto belettering ontwerpen voor jouw bedrijfswagen.

Houd je aan de regels voor verkeersveiligheid

Allereerst kun je veel, maar niet alles maken met auto belettering of bestickering. Het is natuurlijk heel belangrijk dat de verkeersveiligheid niet in gevaar komt. Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt, zolang je je maar aan de volgende drie regels houdt:

  • Het uitzicht van de bestuurder mag niet worden gehinderd door de bestickering.
  • Je bestickering mag je auto niet op een hulpvoertuig, zoals politieauto of ambulance, laten lijken.
  • De bestickering mag de verlichting van de auto niet blokkeren of hinderen. Dit geldt voor alle verlichting, dus koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, remlichten, enzovoorts.

Maak het memorabel

Niet alleen wil je dat mensen jouw auto belettering zien, je wil ook dat ze er iets van onthouden. Dat bereik je door een duidelijke plaatsing en een goede leesbaarheid. In principe geldt dat als andere weggebruikers je belettering en bestickering goed kunnen zien in drie seconden, ze het ook kunnen onthouden. Zie het als het creëren van een duidelijke visuele herinnering, zoals een rijdend visitekaartje.

 

Keep it simple

Auto belettering wordt vaak bekeken door andere weggebruikers onder het rijden. Hun blik zal er hooguit enkele seconden op vallen voordat ze weer op iets anders moeten letten in het drukke verkeer. Daarom gaat de gouden ontwerpregel “less is more” bijna nergens meer op dan bij autoreclame. Het is verleidelijk om al snel te veel elementen toe te voegen om op te vallen en/of genoeg informatie over te brengen, maar dit werkt averechts. Een memorabel logo, een korte boodschap, bedrijfsnaam en/of (hooguit) website werken vaak veel beter.

Denk aan de huisstijl

Het is sowieso aan te raden om voor je bedrijf of onderneming een huisstijl te hebben. Als je een duidelijke, visuele stijl hebt in al je uitingen, zorgt dit ervoor dat (potentiële) klanten je veel beter kunnen onthouden. Het komt ook erg professioneel over. Een bijkomend voordeel is dat je zo’n huisstijl ook heel goed kunt gebruiken in het ontwerp van je auto belettering. Zo wordt je bedrijfswagen of wagenpark een integraal en duidelijk herkenbaar onderdeel van je visual branding.

Val op!

De makkelijkste tip is ook meteen de moeilijkste: zorg ervoor dat je auto belettering opvalt. Een saai lettertype in een slecht leesbare kleur (grijs op wit, bijvoorbeeld) met alleen een bedrijfsnaam of website spreekt niet echt tot de verbeelding. Zoiets zal snel over het hoofd worden gezien. Je kunt van alles gebruiken om op te vallen: een sprankelend en scherp logo in hoge resolutie, een passend en mooi kleurenpalet, en ondersteunende visuals kunnen al veel verschil maken. Maar minstens net zo belangrijk kunnen een pakkende boodschap, slogan en (visuele) humor in je reclame zijn om op te vallen en te blijven hangen.

Post Author: admin